Instrumentalt=mer än bara ljud

Hej!

Jag var inne på GD-forumet idag och en tråd hette "Vilken GD-låt gillar du minst?" och det var många som inte gillade Last Ride In som enbart består av instrument och då tänkte jag på en liten grej.

Det finns många låtar som är enbart instrumentela som är så mäktiga och fulla med känslor utan ett enda ord och det är det fina med musik. Last Ride In är nog inte just en sån låt men en fin låt då man vill koppla av.

Men många mäktiga låtar kan man ju hitta i filmer, bland annat Sagan om Ringen där musiken är oerhört mäktig, speciellt på bio ;)
Men just såna låtar som är i filmer lyssnar jag egentligen inte på här i mitt rum eller i iPoden vilket jag egentligen tycker är synd, grejen är att jag helt enkelt inte tänker så långt som att "nu ska jag söka fram låten ur sagan om ringen!",

MEN! Jag hittade en av mina bröders skivor som faktiskt är soundtracken från "Sagan om konungens återkomst" och den första låten jag lyssnade på var den där Pippin sjöng ^^ Jag tyckte han var så duktig och fick fram känslan i filmen som gav mig rysningar.... detta kanske kan sägas att jag gillar filmen för mycket men faktiskt så är det ju musiken/sången som gav mig dom känslorna, dock kan jag inte ljuga och säga att dessa filmer inte ger mig rysningar vid en tidpunkt för det gör dom.

Men iaf, jag lyssnade på denna skiva och det förvånar mig hur mycket jag faktiskt gillade att lyssna på 5-7 minuters långa låtar med bara instrument.

Tänkte att jag kunde slänga in låten med Pippins sång, låten heter "Steward of Gondor", kan ju nämna att sången inte kommer förens vid 2:35 ungefär :P


Texten:
Home is behind
The world ahead.
And there are many paths to tread.
Through shadow,
To the edge of night
Until the stars are all alight

Mist and shadow
Cloud and shade
All shall fade
All shall...fade.


Gillar hur den nästan tar stopp och så hör man hans röst som sen byggs på mot slutet ^^

ps. lägger till en ny kategori "funderare" för ibland funderar jag faktiskt :P just detta inlägg skulle jag vilja lägga i både funderare och musik men inte då, de får bli funderare även fast den handlar om musik :P


Kommentarer
Postat av: Lizelott

Den sången är ju så grym!!

Kramiz

2010-08-13 @ 09:44:15
URL: http://zoulfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0